lauantai 11. lokakuuta 2014

Tilaus tuli!

Satuin olemaan paikalla yrittäjäpariskunnan luona kun heidän sähköpostiinsa kilahti mieluinen viesti: iso tilaus oli saatu! Kyseessä oli tapahtuman järjestäminen kymmenien ihmisten tiimille. Ilo oli ylimmillään. "Voitimme kilpailijat!" "Nyt voimme maksaa rästissä olevat laskut!" 

Pienyrittäjän arki on jatkuvaa tasapainottelua. Pitää markkinoida, jotta saa kauppaa. Ja pitää saada kauppaa, jotta on rahaa markkinoida. Kovin monimutkaisia oppeja ei näissä kuvioissa tarvita. Yrittäjälle syntyy ajan myötä, yritysten ja erehdysten kautta, hyvä tuntuma siihen, mikä vetää ja mikä ei.

Yksi asia nousee kuitenkin selvästi yli muiden. Jos asiakas ei saa sitä mitä haluaa, ei hän tule takaisin. Tai vaikka hän saisikin suurin piirtein haluamansa, mutta jokin tuotteen tai palvelun toimittamisessa ei miellytä, on lopputulos sama. 

Keskustelimme yrittäjäpariskunnan kanssa asiasta. Kuulin, miten huolellisesti he valmistautuivat jokaiseen antamaansa palveluun, Huomasin, miten heillä on kyky asettua asiakkaan asemaan ja sitä kautta rakentaa palvelu, joka jättää tyytyväisen ja iloisen mielen kaikille osapuolille.

Jälleen tuli todistetuksi oikeaksi yksi menestyksen perushypoteeseistä: asiakaskokemus ratkaisee! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti